Påsken satt ju som jag tidigare skrev käppar i hjulen för en snabb reparation av motorn. På tisdagen var dock alla på plats och redan på förmiddagen hade Dimitri kollat motorn och konstaterat att det var bränslepumpen som måste bytas. Ny beställdes från Aten och hann nog inte in samma dag men i alla fall dagen efter. Greek time. I fredags kom så pumpen efter att ha varit på irrvägar och på kvällen skulle den sättas i. Vid tiotiden i lördags kom så äntligen Dimitri, satte i pumpen och sen skulle naturligtvis även den förorenade oljan och filter bytas. Med så mycket diesel i oljan tyckte Dimitri att vi haft en otrolig tur som lyckats stänga av motorn innan den rusade sönder. Motorn är nu testad och ska funka men jag fortsätter ändå att köra den lite på plats medan vi ligger här. Väderfönstret för att ta sig upp mot Limnos stängde i torsdags och någon ny lucka kommer först nu på onsdag. Just nu blåser det hårt och är kallt.



Det är konstigt vad som händer när man har tid över. Båten tyckte vi i övrigt vara i bra skick men ändå har vi dessa tio dagar lagt ner fyra timmar var dag på båtvård. Det var tydligen en hel del som behövde fixas. Jag har också haft tid att nåta om däcket och nu är hela styrbordssidan klar.


Eftermiddagarna har vi tittat på stan eller bara läst och njutit. Det finns så många vackra hus här och staden är väldigt spännande att vara i. Mytilene är den administrativa huvudstaden för norra Egeiska regionen och här finns också ett universitet. Staden är ca 3000 år gammal och från början var det en liten ö där fortet nu ligger som förbands med broar till resten av staden. Kanalen däremellan användes för att nå hamnen norrifrån. Trots den imponerande infrastrukturen vann den unge Julius Cesar mot Mytilenes flotta och tog över ön. Genom åren sandade kanalen igen och under medeltiden gjorde man om den till en gata som nu är stadens handels- och gågata. De vackraste husen uppfördes alla under de år ön styrdes av Genua.
Vi har också hunnit titta på omgivningarna men det återkommer jag till.





