När vädret får bestämma

Lakki, Leros. Seglad distans 95 nm. Totalt 800 i år nm

Regnet vräker ner här i Lakki. Andra ovädret på sex dagar. Prognoserna förvärrades snabbt när vi var på Naxos. Tanken var att segla till Amorgos och stanna där några dagar. När vi väl kom dit var prognosen på 2,5 meter höga vågor vid kajen i Katapola två dagar senare. Inget drömscenario precis. Eftersom det främst var klostret Hozoviotissa vi ville se tog vi direkt en taxi upp till klostret och kunde samtidigt konstatera att det var betydligt billigare än att hyra en bil. 20€ t o r. Klostret som Pehr inte sett var lika fint som alltid där det klänger sig fast på klippan som det har gjort i 1100 år. Det finns bara två munkar kvar och inte så mycket som tyder på att det blir fler. Eftersom klostret skyddas av Jungfru Maria finns inga krav på munskydd inomhus. Enkla regler att följa. Vi fick ett långt samtal med en adept som saknade de svenska turisterna. I samband med pandemin försvann naturligtvis de flesta men svenskarna var de som inte kommit tillbaka. Man tolkade det som att Sverige antagligen beskriver pandemin i Grekland på ett värre sätt än vad andra länder gör. Jag är beredd att hålla med för det mesta man ser på nätet om Grekland handlar om sjukdom och jordbävningar. Inte mycket positivt där inte.

Hozoviotissa

Efter besöket på klostret kom vi ned i solnedgången och satte oss på en av byns restauranger. Medan andra börjar stänga ner för säsongen var här fullt och det var inte så konstigt för maten var fantastisk. Mätta och belåtna hann vi med att tanka vatten också. Vattnet på Naxos innehöll alldeles för mycket klor och på Leros finns det bara bräckvatten.

Dagen efter gjorde vi oss klara att gå i soluppgången. Vi fick vänta en stund eftersom färjan också skulle gå och de hade ett engelskt ankare över sin kätting. Det slutade med att vi alla tre gick samtidigt. Det blev fin segling till Leros även om storseglet åter kinkade i masten. Upptäckte så att en av lattorna gått igenom seglet i toppen. Seglet är nu så mört så det får bli ett nytt till nästa år. Vi kom fram till Lakki i god tid innan solnedgången och styrde kosan direkt mot marinan för att ligga tryggt när första ovädret rullade in med åska och massor av regn

Norra änden av Amorgos i soluppgång

I onsdags hade vi en mellandag med strålande sol där vi passade på att cykla till Agio Marina som är den egentliga huvudstaden på ön. Här åt vi lunch och sedan satte vi cyklarna och traskade upp till fortet där utsikten var bedårande. Dagen efter ett regn är alltid sikten som bäst och denna dag kunde vi utan problem se hela Amorgos och Naxos 45 resp 65 nm bort (80, 110 km). Det är inte många dagar på året sikten är så bra. Även torsdag förmiddag var vädret fint även om det börjat blåsa rejält. Vi passade på att cykla längs den norra sidan av viken som är helt täckt av pinjeskog. Här besökte vi krigsmuseet som är inhyst i en av de gamla försvarstunnlarna. Leros var fram till 1947 italienskt. Italienarna beslutade sig för att bygga sin flottbas för östra och södra Medelhavet här. Så kom byn Lakki till helt i 30-tals arkitektur byggd av grekisk betong. I november 1943 bombade engelsmännen ut allt och kvar fanns bara ruiner som i alla fall till större delen återuppbyggts.  Över hela Leros finns underbara gamla italienska villor och lite sugen på att köpa en blir man.

Amorgos till vänster i bakgrunden och Naxos till höger

Även under gårdagen och i dag på förmiddagen har man kunnat undslippa regnet men inte blåsten. Det finns en pytteliten backe ut från stan på väg till varvet men där lyckades jag knappt hålla styrfart när jag stod upp och trampade mot stormen på min båtcykel. Nu drar förhoppningsvis de sista åskskurarna över så att vi kan komma ut och segla i morgon igen.

2 tankar på “När vädret får bestämma

1. Hej
    Ni verkar ha klarat er från det värsta ovädret som man kunnat läsa om här hemma. Hoppas att ni har det riktigt bra. Hälsa Pehr om han är kvar. När planerar ni att komma hem?