Vaktbyte ombord

Poros. Seglad distans 94 nm. Totalt i år 587 nm

Den här veckan har jag hunnit med Poros tur och retur och tur. Efter att Hanne och Marie lämnat båten skulle L varit men efter hustruns akuta sjukdom tvingades han abrupt att åka hem igen. Pehr lovade att komma ner efter ett par dagar. För att slippa några dagar i grytan i Pireus seglade jag ner till Poros. Ute i farleden lyckades storseglet att kinka uppe i masten och det tog nästan hela sträckan till Poros gående för endast försegel innan jag ensam fick ordning på storseglet igen.

Väl i Poros lade jag mig som vanligt på ankare i Navy Bay och stannade där. Däcket håller på att nåtas om och jag hann med en hel del. Det tar lång tid som man inte vill ödsla när det är bra seglarväder. I övrigt blev det tid att läsa och njuta i största allmänhet.

I onsdags tog jag motorn upp till Aten för det var rejäl motvind och jag ville gärna få lite tvätt färdig innan Pehr kom. När han väl kom blåste det så mycket att vi valde att stanna ytterligare två dagar som vi ägnade åt att se Aten och Pireus samt fixa en massa småsaker på reparationslistan. Den listan känns alltid lång och ökande. På Arkeologiska museet i Aten blir jag alltid lika fascinerad av kulturen i Mykene. En av de Grekiska absoluta storhetstiderna. Vi åt lunch bara en kvarts promenad från turistsvängen men här fanns bara Atenare. Vilken underbar miljö. Lite senare drog vi till Monastiraki som är turismens mecka men där tog vi oss å andra sidan en kopp kaffe uppe på A. Bra kaffe, ännu bättre utsikt.

Redan de gamla grekerna förutsåg att pandemin skulle ta slut någon gång. Här gör sig Zeus klar att kasta ut spritflaskan som står bakom honom
Ett av de mer udda toaletter jag sett på en bar
Utsikten från A

I går söndag seglade vi ner till Poros igen. Det var lovat lätta vindar men blåste 8-12 i stort sett hela vägen. Vi valde att gå väster om Ägina dels för att få lite mer slör på bägge halsar och dels för att slippa vågorna. Utanför Sounion blåser det fortfarande över 16 i medelvind med tillhörande vågor. I mitt huvud var chartersäsongen slut och de flesta hyrbåtarna i Zea marina var redan upplagda på land. Så är det tydligen inte för de andra charterhamnarna för redan efter några minuter ut från Aten såg vi hyrbåtarnas lämmeltåg mot Poros. Jag erkänner att jag har helt fel. Så här många charterbåtar har jag aldrig sett. Jag har legat i Navy Bay flera gånger men detta var helt crazy. Poros hamn var full till bristningsgränsen och alla tillkommande båtar gick ut på ankring. Nu var det plötsligt en massa som aldrig friankrat förr och hade nollkoll på svängradie och vindriktningar. Några backade fast ankaret tvärs vinden eller runt andra båtar för att man hittade en plats där, vilket såklart ledde till kaos så snart båten rätade upp sig efter vinden. Det var oro i magen hela tiden. Några ukrainare ankrade bara några meter ifrån oss och jag sade till men fick ett skratt till svar. Någon timme senare gled de förbi bakåt och de påpekade glatt att jag draggade. Nej, svarade jag, men ni gör. Det tog lång, lång tid och nära kollision med ytterligare två båtar innan dom fattade allvaret. En halvtimme senare hade de ankrat igen, på lite bättre avstånd och ytterligare en halv timme senare draggade de åter, nu upp på en tysk båt. Av ren självbevarelsedrift gick tyskarna över med dingen och hjälpte till att ankra. Suck.

Jag vaknade med ett ryck av ukrainarnas höga rop men när jag kom till sittbrunnen var de borta. Om de gått framåt eller åter glidit bakåt är oklart. Kvar stod tyskarna och jag i var sin sittbrunn och beskådade den underbara soluppgången

För att undvika mer oro och jobbiga situationer har vi nu gått in till kaj i Poros. Då behöver man bara passa på när det kommer nya grannar. Pehr hann också med att få en snabbkurs i varför vi är så oroliga när det kommer in charterbåtar. En hel del fadäser hann vi se medan vi drack eftermiddagskaffe, Nu får vi se hur det går i morgon. I natt ska jag sova lugnt hoppas jag. Tanken är att gå österut i Kykladerna med det blåser fortfarande som tusan och går hög sjö så det får anstå några dagar till.

När både ögonmått och sjömanskap brister. Båten till höger fick rejäla repor och båten till vänster fick sitt ankare uppdraget.