Snabbt västerut

Plaka Leonidio på Peloponnesos. Seglad distans 112 nm. Totalt i år 275 nm.

Från Sifnos seglade vi söderut mot Milos i en perfekt bris. Vi passerade en liten segelbåt på ankare med hissar i masterna. Utan att ha alldeles för tunna gaster.

Några raukar på Milos

På Milos fick vi en perfekt plats på flytbryggan (Lite sämre visade det sig senare på dagen när två par i en charterbåt kom in vid sidan om vars huvudsakliga syfte tycktes vara att supa). Snabbt insåg vi att det inte var samma Milos som förra året. Det var fullt av turister både på land och i alla charterbåtar. Detta i kombination att det skulle blåsa allt mer de närmaste dagarna gjorde att vi bestämde oss för att dra vidare redan morgonen efter. Det blev middag på land mest för att slippa grannarna. Milos flytbrygga har sedan en månad mooringlinor. Dessvärre har man gjort pilotlinorna för korta så att de rivs av när båtarna ska ut och man inte släpper linan fort nog. Redan hade en tredjedel gått av. Det här blev ett rekordsnabbt besök på denna otroligt vackra ö. Vi får hoppas på ett besök senare i år.

Dagen därpå steg vi upp tidigt för att kunna gå redan när det ljusnade. Kvart över sex var vi fria från kajen och kunde sätta segel. Det var lovat mycket vind så vi tog redan från början in två rev i storen. Ut ur viken, den tidigare calderan, fick vi stötta med motorn. Efter Antimilos blev det 10-15 m/s halvvind och en otrolig fart i båten. Vid ett tillfälle passerade ett fraktfartyg bara en sjömil framför oss och i kombination mellan hög krabb sjö och svallet dök båten så mycket att hälften av styrbords böcker föll ut. Det har aldrig hänt förr.

Frampå eftermiddagen mojnade det och vi bestämde oss för att gå till Plaka Leonidio. Det var lite längre men betydligt mindre vind dagen efter då det skulle blåsa nordligt. Hamnen i Leonidia ligger lite illa till. En pir parallellt med sandstranden längst in i en vik. Det var omöjligt att se den lilla hamnen utifrån och sjön var imponerande hög. Precis inne vid sandstranden svänger man styrbord med tungan rätt i munnen. Vågorna upphörde men absolut inte dyningen. Botten var hård så vi fick ankra om en gång. Dessutom är det 17 meter djupt och mitt i allt löper en gammal mooringkätting. Det blev mycket att hålla i huvudet men efter en halvtimme eller så satt vi fast ordentligt. Då var Port Police redan på plats och ville se både båtpapper och Tepai-kvitto på att vi betalt den grekiska transittaxan. Det blev en rullig natt i hamnen.

På ena sidan stranden och på andra sidan hamnen

Dagen efter tog vi en promenad till staden Leonidio. Den ligger en timmes promenad upp i dalen som är otroligt frodig. Här växer citrus, oliver, fikon och alla grönsaker man hittar på marknaden. Staden är det mesta alpby vi har kommit nära havet. Staden ligger inklämd i en djup ravin med lodräta bergväggar på bägge sidor. Stade har under senare år börjat attrahera bergsklättrare under mottot ”climbe red” vilket inte är svårt att förstå när man ser de röda bergsväggarna. Oss påminde det hela väldigt mycket om Zion Nation Park i USA. Leonidio var en blomstrande stad under antiken men föll senare i glömska. Utan bra hamn blev området isolerat. Den första bryggan för båttransport i modern tid blev klar i början på 1900-talet och vägen först efter andra världskriget. Det betyder att staden under många år varit isolerad och det är också här man talar ”Tsakonika” som ligger någonstans mellan gammalgrekiskan och nygrekiskan. En av de saker som slog oss mest i staden var att alla verkligen kände alla. Det var alltid tid att ta ett lite samtal med sina vänner. Staden var så nära en alpby man kan komma vid havet.

Väl tillbaka i Plaka lade vi oss på stranden och solade och tittade på de stora dyningarna som rullade in. På natten rullade det som vanligt lika mycket igen. Det här är ett ställe man gärna kommer tillbaka till. På alla sätt ett härligt ställe.