Poros

Zea Marina, Pireus. Seglad distans 32 nm. Totalt 415 nm

Denna gång stannade vi fyra dagar i Poros. Vi fick en kraftig Scirocco, sydlig vind från Afrika, som normalt sett varar en dag. Nu höll det i sig i fyra dagar med kraftiga vindar från syd och en kortvarig storm från väst. Vi hade lärt oss att vid dåligt väder från dessa riktningar var det nödvändigt att lägga till mot kaj i kanalen. All ankringsplats på fastlandssidan är upptagen av mooringbojar och på ösidan växer sig sjön för stor. Så visade det sig bli. De flesta kajplatser på Poros ligger på uddens norra sida som är helt öppen mot väst. Där låg mängder av framförallt charterbåtar som tyckte det kändes bra när den sydliga vinden låg på. Stormen från väst kom på några minuter. Då brukar det alltid bli kaos på norra kajen, så även nu. Plötsligt vällde det in med båtar i kanalen och naturligtvis fick alla inte plats. Det är heller inte lätt att lägga till i sidvind på över 20 m/s så det blev mycket ropande. På norra kajen var det flera båtar som kapade sina linor och elkablar för att komma iväg och en stackars dansk båt blev av med rodret. Vår båtgranne i kanalen passade på att ta hand om avkapade linor som han sedan spenderade resten av tiden på att splitsa in nya öglor i. Dom blå elkontakterna som blev över säljs väl sedan begagnat i båtaffären misstänker jag.

i kanalen. Huset till höger med gul front hyser Malibu bar som normalt har öppet till sex på morgonen. Det är inte här man vill ligga ett vanligt år.


Till höger ligger norra kajen öppen mot väster. Kanalen ligger till vänster.

Vi är en av de små båtarna vid kaj. På andra sidan den röda bojen där båtarna på boj ligger är det bara drygt 2 m djupt.

Av båtgrannen George och kompisen Peter som bott på ön 14 år fick vi också veta att alla bojar egentligen är olagliga. Hittar man en boj utan båt på kan man bara ta över den som sin egen. I verkligheten går det till så att killen som äger båttaxirörelsen ser till att ett betongblock på några ton beroende på båtens storlek kommer ner i vattnet mot en viss avgift. Därefter ser han till att vakta bojen och ta nattbetalt om någon skulle dyka upp. Med tanke på aktiviteten inom båttaxirörelsen mellan Galatas på Peloponnesos och Poros lär det inte gå många sekunder innan de vet att man lagt sig på boj. Efter bara några minuter kom det alltid ut en liten röd eka med utombordare.

Taxibåtarna i kanalen mellan Galatas och Poros.

Poros i sig är en underbar stad. Det är Greklands svar på Sandhamn eller kanske snarare Marstrand. Helt omslutet at land har det i årtusenden gett skydd åt fartyg. Bebyggelsen är vackert neoklassicistisk och extremt välhållen. Vi har tidigare alltid legat på ankare men pga vädret blev det kanalen. Det var en positiv upplevelse förstärkt av att det är 2020. Här ligger nämligen alla barer som för ett herrans oväsen till kl sex var morgon. I år tvingas man stänga kl tolv av coronaskäl och inom några minuter är allt tyst då folk inte hunnit bli så fulla. Det är också mycket mindre atenare som kommer hit för att festa i år.

vid kanalen

vid kanalen

På Poros låg tidigare en rysk örlogsbas för att beskydda de ryska handelsfartygen i farvattnen. När Grekland bildades 1821 bad man ryssarna flytta till en större vik längre ut så att man själva hade uppsyn över staden. Den ryska basen låg kvar under hela 1800-talet och ruiner av byggnaderna finns kvar i superyachtarnas favoritvik, Russian Bay. I den inre viken, Naval Bay, där vi tidigare alltid legat på ankare hör man fortfarande basens revelj och tapto var dag.

Fotbollsplanen vid örlogsbasen med havet på båda sidor

Från Poros är det en enkel segling upp mot Aten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s