Ett återseende med Afrodite

För en massa år sedan tog vi med barnen på Louvren. Entusiasmen var måttlig. Jag lovade alla att vi bara skulle se tre saker, Mona Lisa, Venus av Milo och Nike av Samotrake. Vad jag inte berättade var att de låg i var sitt hörn av museet. Barnen älskade all konst de såg på vägen utan tvång och dagen blev lyckad. Då bestämde jag mig för att se Milos och Samotrake. Sistnämnda har gäckat oss två gånger men i går fick vi åter sett Venus. Måste dock erkänna att en gipskopia inte är så kul och inte hälften så intressant som platsen där hon skapades. För en sak är klar, Milos är en av de absolut finaste öarna i Grekland.

Inseglingen

Klima med sina karakteristiska båthus

Vi börjar från början. Vi anlände till Adamas vid tretiden på natten efter en frisk halvvind från Ios. Det var inte lätt att se var man skulle lägga till så vi lade oss bara på stora stadskajen. Vid sjutiden på morgonen flyttade vi så båten till den del av kajen där segelbåtarna ska ligga. Resten av dagen var vi ganska slöa men på eftermiddagen tog vi bussen upp till Choran. Från hållplatsen längst ner i stan var det ändå dryga hundra höjdmeter upp till fortet på toppen. Eller fort, det var en klippa och högst upp fanns en kyrka. Kanske har det funnits ett fort men i så fall hade tidens tand jobbat hårt. Från toppen ser man hela den viken som utgör en del av den gigantiska kratern. Det är lätt att se att det är en vulkankrater men så oändligt svårt att förstå vilka krafter som ska till för att blåsa bort hela toppen av ön. Tillbaka i Choran tog vi en glass och en kaffe på ett väldigt inbjudande fik och därefter traskade i hela vägen tillbaka till hamnen och båten. Solen hann gå ner men mörkret hade inte hunnit lägga sig så timingen var perfekt. En timme tidigare hade det varit för varmt.

Vägen tillbaka

Hamnbyn Adamas liknar alla andra men restaurangerna var lite väl turistiga tyckte vi. Det var svårt att hitta ett mysigt ställe men vi lyckades. Det känns viktigt när man stannas ett tag att hitta ett ställe där man kan få kaffe och nät och känna sig välkommen. Med tanke på att det är en hamn med plats för ett 60-tal båtar och många dessutom väntar på bra väderläge att ta sig mot fastlandet och Aten är det förvånande att den lilla båtaffären var så dåligt utrustad och dessutom låg så långt från hamnen att den var svår att hitta

Marie på tvätteriet

Milos har ett fyrtiotal stränder och alla är verkligen unika. Om stränderna har jag tänkt skriva en separat artikel annars blir denna för lång. Ön är en gammal och nästan inaktiv vulkan. Det finns några varma källor kvar som tydligen har en läkande kraft. Hippokrates skrev om dessa i sin bok E. Efter sitt enorma utbrott för några miljoner år sedan lämnades den stora kratern kvar som nu är den gigantiska viken i ön. Vulkanutbrotten skapade hela kustlinjen och de stora mineralfynd som finns på ön. Gruvdrift har skett här under de senaste 7000 åren.

Venus finns i en kopia på öns arkeologiska museum. Här kallas hon Afrodite men då armarna saknas vet man inte vilka attribut hon hade vilket gör det högst osäkert vilken gudinna den egentligen förställer. Hon skapade på 100-talet f.kr. Var marmorn kommer ifrån är lika oklart men inte här från ön i alla fall. 1820 grävdes hon upp i två delar av en bonde på ön. Han sålde den för en årslön till den frank vicekonsuln som senare gav den till den franske kungen och hamnade på Louvren. Tydligen sålde han den även till en turkisk pascha som ville skeppa den till Konstantinopel. Det blev ett herrans liv på båtarna när den skulle skeppas iväg och höll på att leda till krig mellan Frankrike och Turkiet.  Hade bonden vetat hur berömd den skulle bli hade han nog begärt betydligt mer.
Spännande att läsa om är det.

Shackspel finns flera på ön. Här utanför muséet