Den flygande holländaren

Adamas, Milos. Seglad distans 101 nm. Totalt

I går seglade vi till Shionussa som vi hört en hel del gott om, Nu är dock omständigheterna sådana att det skulle börja blåsa lätt i dag 10-15 för att öka till 15-21 de två påföljande dagarna. Tanken att sitta ankrade i tre dagar på Schionussa där det inte ens finns en kaffebar man kan bänka sig vid när det blåser på som mest verkade inte lockade inte oss. Efter en tankepaus på 10 sekunder bestämde vi oss för att dra norrut mot Naxos eller Paros i stället. Efter att ha bankat upp mot vågor och vind i en halvtimme gav vi upp det projektet och halvvindade ner mot Ios. Underbar seglats. På Ios fanns det bara plats kvar vid färjeläget där måste lämna på morgonen så vi gick in i en vik österut och ankrade. Viken är dock inte särskilt skyddad och med en meltemi bildas det väldigt mycket fallvindar. En dag i kuling och två i storm här kändes inte heller lockande så vi drog upp ankaret igen och satte kurs först mot Sifnos och sedan mot Milos som har den mest skyddade ankarplatsen i Cykladerna eller en kaj där man ligger helt i utvind utan något tryck alls på ankaret. Så blev det ytterligare 52 nm på loggen. Vi kom fram vid halvtretiden på natten och kunde droppa ankaret i förhållandevis lätt vind. I morse vid sjutiden när solen kommit upp gick vi så in till den nya bryggan och ankrade upp helt i lä. Nå får det gärna blåsa ett par dagar medan vi kan sitta och läsa och skriva i lugn och ro på ett café.

Gårdagen kändes verkligen som om vi var en del av van der Deckens besättning på den flygande holländaren.

Vi seglade bokstavligen in i solnedgången som alltid ger någon timmes paus i blåsandet