Igenom Korinthkanalen

Methana. Seglad distans 40 nm. Totalt 203

Vi började morgonen med att handla i Korinth som är allt annat än en vacker stad men däremot väldigt trevlig. Färdigutrustade drog vi ut mot kanalen. Där fick vi veta att vi skulle ankra ca 45 min norr om inseglingen. Efter 45 fick vi veta att det skulle ta 45 till. Bara att gilla läget i den ganska jobbiga sjön.

Det är populärt att dingla med benen i Korinth

Ovanligt öppen ankarplats

Efter att två turistbåtar vänt inne i inseglingen blev vi beordrade att följa efter ”at maximum speed”. Halvvägs inne i kanalen blev vi uppropade igen att öka farten. Det var omöjligt för vi körde ”Italian tuning” dvs maxvarv och gick 7,6 knop men hängde ändå inte med turistbåtarna. Inte undra på att kanalen måste stängas en dag i veckan för underhåll.

Bilvägen sänks ner 7-8 meter när man seglar in: Udda ström- och vågspärr

Korinthkanalen är ganska kort, 3,6 nm och lär per längd vara den dyraste kanalen att passera. Det är dock billigt jämfört med att segla runt om Peloponnesos. Flera romerska kejsare funderade på att bygga en kanal här och Nero satte 6000 man i arbete utan att komma särskilt långt. 1893 blev så kanalen färdig, så smal att man bara kan färdas i en riktning i taget. Därav de långa väntetiderna. Betala göt man på den Egeiska sidan och sen är det bara att dra vidare.

På västsidan hade vi västlig vind ca 7 m/s som följde oss hela vägen igenom kanalen men på östsidan blåste det sydostlig vind. Eftersom det var precis rak motvind gick vi för motor hela vägen till Methana. Vi hittade (guidade av några vänliga tyskar som legat i Messolonghi) en fin plats i hamnen med mooringlinor. En stund senare kom en bil med en dam ut och tvärnitade framför oss. Damen började skrika osammanhängande i olika riktningar, tog tag i en landgångsbrygga till en båt några båtar bort från oss och hoppade över alla till grannen. Där inspekterade hon länge och väl vår mooringlina som om vi stulit den från kungen. Sen hoppade hon iland och skrek till oss att detta var en hamn för fastliggande båtar och om man bara skulle stanna en natt skulle man ta den andra hamnen. Sen sa hon att vi låg ok där och kunde betala i morgon. En stund senare kom en charterbåt in och fick en rejäl utskällning för att dom försökte lägga ut ankare, för att dom inte gjorde det, för att det gick för sakta och för att dom inte hade där att göra. Sen hjälpte hon dem att lägga till. Likadant med nästa båt som kom in. Det var underhållning på hög nivå. Alla blev utskällda, alla accepterade.

Äldre, nu förfallna terrasserade odlingar på Methana

Methana är känt för sina svavelhaltiga källor och det luktar ruttna ägg i hela hamnen. Under båten hör man hela tiden hur det bubblar. I hamnguiden står det att det inte är halvöns skönhet som är det bestående minnet utan lukten. För vår del är det dock tveklöst hamnchefen/damen

Två av de mest grekiska sakerna man hittar. En kyrka byggd på en pytteö eller annan halvt omöjlig plats och en sjunken båt som ingen kommer att flytta på

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s