Helt blåsta.

Korinth. Seglad distans 54 nm. Totalt 163 nm.

I går tog vi det lugnt på Trizonia. Även om det var kallt i vinden var det riktigt behagligt i lä så vi tog en promenad i skogen runt norra delen av ön. På toppen skulle det finnas resterna av ett okristligt gammalt torn. Vad vi hittade var verkligen resterna, en trave utspridda stenar. Eftermiddagen gick åt båtvård. Marie sydde nya fenderskydd och jag polerade bort rostfläckarna på det rostfria. En paradox skulle man tro men icke så här i Medelhavet. På kvällen gick vi ut och åt. Det var så kallt i restaurangen att vi behöll jackorna på.

Vi har sett hundar, katter, sälar, sköldpaddor och annat som hamndjur men aldrig förr en gås.

Från toppen österut

Hamntorget i Trizonia

Nygjorda fenderskydd. Utan, så äter solen upp fendrarna.

Vädret har varit lite nyckfullt och i dag skulle det komma hård vind i Trizonia vid åttatiden. I Korinth skulle det blåsa till två och sedan börja igen vid sju. På havet spelar det oss ingen roll om det blåser men det är bökigt att lägga till så vi tog det lilla väderfönster som fanns. Tjugo över sex lade vi ut och plattlänsade ner mot Korinth. Vinden ökade ganska snart och efter en timme tog vi ner storseglet och fortsatte på bara genua. Det blåste en väldigt konstant vind på 11-14 med enstaka byar på 15. Som mest gick vi 9,40 för bara genuan och det är bara 1,2 mindre än vi hade med gennaker stor strax innan vi broachade och bröt peket utanför St Malo.

Kallt var det – som attan. 11 när vi började och 14 när vi kom fram. På allt över 1000m låg det nysnö på morgonen. Vi hade fem lager kläder på oss och termomuggarna från Starbucks kom fram och det var första gången sedan Biscaya.

Plötsligt blev vattnet turkost och det förstod vi inte riktigt för det är 400 m djupt här

Vid halvtre seglade vi in i Korinth fiskehamn och lade till mot vinden och plötsligt var det nästan behagligt i sittbrunnen. Det flesta lagren kläder åkte i alla fall av. Hamnen var helt öde när vi kom. Inga gäster och få sjösatta egna båtar. Några timmar senare dök det dock upp ytterligare tre båtar så nu är hamnen i stort sett full. Det får plats en till. Större än så är inte hamnen.

Korinth är som vi skrivit tidigare ingen vacker stad med helt kvadratiska rutor i 50-talsbetong. Det äldre staden har försvunnit i flera jordbävningar men flitigt folk bygger upp igen. Staden är dock levande och känns gemytligt grekisk utan att vara tillgjord för turister.

I morgon bär det av österut för tisdagar är kanalen stängd för renovering. Det faller hela tiden ner en massa sand från de lodräta väggarna.