Messolonghi. Seglad distans 83 M. Totalt 592 M
Just medan jag skrev förra inlägget om en fungerande båt dog motorn. Vi lade ut från Korinth i totalt bleke men fångade ganska fort vinden i den innersta delen av Korinthviken. När vi kom ut till udden där viken öppnar sig dog vinden igen och vi startade motorn och jag skrev senaste inlägget till bloggen.
Soluppgång Korinth
Korinthviken i bleke
Plötsligt stannade motorn med en suck. På tomgång utan belastning gick det lite och det var uppenbart att det var stopp i bränslesystemet. Eftersom vi hade en platt läns (1 m/s/) åkte gennakern upp och vi drev i alla fall framåt. Det i stort sett nya bränslefiltret och förfiltret byttes ut och det var lite klumpar i förfiltret men det var helt omöjligt att pumpa bort luften. Det var tvärstopp i slangen och inte mycket mer vi kunde göra till havs tyckte vi då nså det blev till att segla i stället. I växlande vindstyrka från bleke till 5 m/s tog vi oss västerut. Ganska snart stod det klart att vi inte skulle nå någon stad eller möjlig ankringsvik innan mörkrets inbrott så vi beslutade att segla på. För att fånga så mycket vind som möjligt låg vi nära mitten i den smala viken och vid ett tillfälle mitt i natten bad jag ett mötande fartyg vika några grader eftersom vi hade dåligt manöverutrymme utan motor. Vi fick direkt ett positivt svar, hjälpsamheten till sjöss är stor.
Marie samtalar med sin far. På läns fungerar gennakern bäst
Normalt sett ökar vinden rejält när man kommer in i Rion-sundet så vi höll ögonen på vindmätaren och plötsligt for det upp till 9 m/s och vi tog ner gennakern 4 M före bron. Inom några minuter blåste det över 12 m/s. Bron över Rion-sundet är världens längsta kabelhängbro, enormt vacker och antagligen mycket dyr att köra på för det kör nästan inga bilar på bron medan det är full ruljangs på färjetrafiken parallellt med bron. Vi hade så gärna seglat under denna bro i dagsljus precis som vi så gärna ville se byarna och vikarna på fastlandssidan av Korinthviken. Nu blev det inte så utan vid fyratiden på natten anropade vi Rion Traffic Control och fick tillstånd och position att gå under. Det är en märklig upplevelse att gå under bron på natten. Hela Korinthviken på 65 M är full med byar och hus och helt upplyst och så når man bron och dess helt vita streck i vattnet av ljuset och bakom är allt svart. Inte ett hus när sundet utvidgas till Patrasviken.
Det var det här vi ville se. Bilden tagen från brons hemsida.
Det var det här vi såg i stället. Bilden från brons hemsida, vi hade brått nog med att styra.
Det fortsatte att blåsa 10-13 så vi började reducera försegel för att inte komma in i Messolonghi i mörker med det var en onödig åtgärd. Vid sydmärket där bergen går över i ett låglänt marsklandskap med saltvattenslaguner dog vinden helt så att vi långsamt närmade oss inseglingen. Det är en smal ränna in till staden på några sjömil med bara några decimeter vatten på båda sidor och en massa hus som står på pålar (pelagos) på bägge sidor. Problemet var att de 0,2 m/s som rådde var emot i kanalen. Snabbt kastade vi i dingen och försökte att dra oss framåt vilket faktiskt är helt omöjligt, man måste i så fall backa med dingen har vi nu lärt oss. I stället valde vi att putta oss framåt och det gick riktigt bra. Faktiskt gav vår 2,5 hk utombordare oss en fart på 3,6 kn. Efter en stund kom Sten oss till möte i sin dinge och gemensamt baxade vi in Synapsen på plats med Marie ofrivilligt vid rodret. Det gick riktigt bra att komma in på plats och frukostunderhållningen för hamnen var räddad. Efter tilläggning var dessutom frukosten serverad ombord på Troldand. Det är fantastiskt att ha vänner som Rie och Sten
Sten och jag puttar in Synapsen i kanalen.
På väg till frukost på Troldand.
Sten har dessutom en betydligt bättre oljesug än jag har och med den lyckades det oss att suga ut stoppet i bränsleslangen som visade sig sitta i kranen. Tanken var helt från bakterier och jag misstänker att smutsen kommer från den tillväxt vi hade i tanken i våras som vi rensade ut i Kalamata. Lite smuts i ett halvt tillstoppat rör kan göra mycket skada. Nu ligger nog kvar här i Messolonghi tills vi ska lyfta om en vecka. Just nu är vädret här riktigt risigt med åska och regn som skall stå sig några dagar. Det blir båtvård ett tag.
Dieseltanken kollas
Slutbesiktning
Nästa inlägg kommer på förfrågan att handla om hamnavgifter.