I går eftermiddags kom Ioannis Vardakas från Messinian Yacht Center tillsammans med två medarbetare för att hitta felet på motorn och man gjorde ett noggrant arbete, Först ut med förfilter och bränslefilter där det visade sig att förfiltret var ganska skitigt så tredjemannen fick krypa ner till tanken och rengöra botten som ändå visade sig vara i mycket bra skick. Det kunde inte göras i går eftersom sjögången i hamnen inte tillät. Andremannen skruvade på allt och Ioannis satt och pekade på vad som skulle göras. Drivrem spändes upp och impellern kollades av medan de grekiska ljudvågorna gick höga trots att de satt bara några centimeter från varandra. När allt det initiala var klart och tanken rensad provkörde vi i dag på morgonen och motorns stannade direkt. Då tog Ioannis själv över letandet och till sist hittade han en liten spricka i förfilterhuvudet. Volvo Penta har i sin iver att spara pengar när det byggdes som flest motorer i mitten på 2000-talet satt in konade nipplar i stället för de korrekta som låser innifrån. Om nippeln är hårt åtskruvad och det skakar tillräckligt länge riskerar godset att spricka vilket det gjort hos oss.
Sprickan vid pilen, den billiga konade nippeln och den korrekta
Nytt gods införskaffades och sedan gick motorn bättre än på det senaste året i alla fall. För allt arbete som tog en dag i anspråk för Ioannis och ytterligare en halv för de andra ville han ha 150€ plus material vilket bara var gjutgodset till förfiltret eftersom jag har en uppsättning filter i båten. Bara att se dom arbeta var värt den kostnaden. Två rejäla män i stort sett helt inne i vårt lilla motorrum.
Ioannis Vardakas
Nu väntar vi på en ny drivrem och passar på att se Kalamata under tiden.
Bloggaren utanför H&M